LÍNIES
BÀSIQUES DE LA NOVA LLEI D’UNIVERSITATS
La nova Ley Orgánica
de Universidades en general és una llei molt reglamentista que
no deixa llibertat a les Comunitats Autònomes ni a les universitats
a adaptar-la a la seva pròpia realitat. Tot queda centralitzat
pel govern i el Consejo de Cordinación Universitaria. GOVERN a la Universitat:
Moltes de les competències més importants queden atribuides als Consells Socials, (òrgans de relació entre universitat i societat, amb una forta component del sector empresarial i financer), dels quals s’elimina la component universitària, perdent-se així el control sobre aquests temes. Les seves funcions són: aprovació de pressupostos, creació i/o eliminació d’ensenyaments. El Claustre, perd competències i veu substituida la seva posició d’última instància de decisió, per una funció bàsicament consultiva i de seguiment de la política de l’equip rectoral. S’estableix que un 51% dels seus membres estarà format per professors funcionaris doctors, i el 49% restant, per la resta de la comunitat universitària (estudiants, PAS i personal docent no doctor).. Cal subratllar que
l’elecció del rector passarà a fer-se per sufragi universal
ponderat; és a dir el vot de cada grup de la comunitat universitària
(professors, estudiants i PAS) tindrà el mateix pes que el que
tenen al claustre. a la Facultat: Es mantenen els Consells
de Departament, i els estudiants en quedaran exclosos. a l’Estat: ACCÉS Se substituirà l’actual prova de selectivitat (igual per a tothom), per proves específiques supeditades als criteris de cada centre. Possiblement es tingui en compte l’expedient, i el “Consejo de Coordinación de Universidades”, marcarà uns mínims a seguir en les proves d’accés. El que s’ha de tenir clar és que la Selectivitat no desapareix, sinó que es transforma en una multiplicitat d’examens que els estudiants hauran de fer en cadascuns dels ensenyaments que els interessin. El govern es reserva
el dret de marcar el nombre màxim de places per ensenyament i universitat
per “motius d’interès general” o basant-se en exigències
comunitàries o internacionals. PROFESSORAT Hi haurà dos grans classes de professors: els no funcionaris.i els funcionaris. Els no funcionaris estaran subdividits en 6 categories, cadascuna amb característiques diferents, tant pel que fa als requisits com a la remuneració. Per a totes hi haurà una sèrie de mesures que els incentivaran o fins i tot els obligaran a la mobilitat. Hi haurà 4
categories de professors funcionaris. Els professors titulars i els catedràtics
d’universitat i els d’escola universitària. Per poder optar a una
d’aquestes places, primer s’haurà de superar una prova d’habilitació
estatal davant d’una comissió de set membres, escollits per sorteig.
FINANÇAMENT Es potencia molt la mobilitat del estudiants per tot l’Estat però en cap moment la Llei proposa cap augment ni els criteris de distribució de beques o ajuts econòmics per cobrir les despeses d’aquesta mobilitat. Per altra banda tampoc parla en cap moment de l’augment d’inversió ni en l’ensenyament ni en la investigació de les Universitats Públiques (Seguim estant a la cua de la Unió Europea pel què fa a la inversió en ensenyament públic). La Llei sí que parla de dos models de finançament: el model bàsic i el model basat en els contractes programa (és a dir, la donació de finançament un cop s’han acomplert uns objectius prèviament pactats amb l’Administració).
Es crea una agència d’avaluació de la Qualitat, la qual s’encarregarà d’avaluar els ensenyaments basant-se criteris d’efectivitat i rentabilitat econòmica. A millor resultat més finançament. L’Agència d’Avaluació de la Qualitat estarà en íntima relació amb el Consell Social de cada universitat, el qual tindrà la competència per retallar el pressupost o fins i tot suprimir aquells ensenyaments no rentables econòmicament. El termini d’esmenes
s’acaba el dia 2 d’octubre, a partir d’aquest moment es començaran
a debatre al Congrés totes les esmenes parcials i les esmenes a
la totalitat amb document alternatiu de PSOE, IU-EUiA, IC-V, ERC entre
d’altres. Es calcula que s’aprovarà a finals d’octubre o principis
de novembre. |