Menu Close

Comunicat de l’AEP davant l’atac a la immersió lingüística

Una setmana després de les eleccions catalanes, el ministre Wert ha presentat un nou projecte de modificació de la llei educativa. Aquest esborrany ha estat redactat al marge de la comunitat educativa i a falta d’analitzar el seu contingut en detall, ja és evident que no respon als problemes reals del sistema educatiu i que planteja un clar retrocés en diverses qüestions. Una de les mesures més immediates que s’han posat sobre la taula és la de reduir el pes de les llengües cooficials al sistema educatiu.

 

El ministre Wert està portant a terme el seu projecte d’espanyolitzar als alumnes catalans, després de deixar anar frases del tipus “hi ha algunes evidències que l’auge independentista té a veure amb el model educatiu català”. Per complir les seves amenaces ha esperat, curiosament, a que passessin les eleccions al Parlament per anunciar el que és l’atac més dur a la normalització lingüística del català des de la transició.

A l’esborrany de la nova llei d’educació el ministre concreta les seves amenaces modificant l’actual normativa, en la qual l’assignatura de llengua i literatura catalana és troncal, i que, amb les modificacions, passa a tenir menys importància que la llengua estrangera, relegant el català al nivell d’assignatura optativa a l’ESO i fent que perdi pes a primària.

Aquesta norma obligarà als centres, a més a més, a oferir cert percentatge d’assignatures en castellà i fer aquesta llengua vehicular per a aquelles famílies que ho demanin. Si no hi ha cap escola pública o concertada que ofereixi educació en castellà, la generalitat haurà de pagar, òbviament amb recursos públics, una escola privada a les famílies que ho demanin. Així el ministre aprofita la polèmica d’una demanda summament minoritària a Catalunya i que no representa cap tipus de debat real al conjunt social per a desviar fons públics a mans privades.

El model lingüístic català és l’únic possible per a garantir la formació de ciutadans competents en ambdós idiomes oficials. És aquesta la posició del conjunt de la comunitat educativa, avalada i reconeguda internacionalment. Aquells que volen acabar amb la immersió lingüística al·legant la defensa del bilingüisme han impulsat models educatius a diferents comunitats autònomes que segreguen als alumnes pel seu idioma matern, acaben generant un important fractura social i el bilingüisme desapareix per a donar lloc a la marginació de la llengua pròpia del territori a les institucions i a la diglòssia.

Per aquests motius, des de l’AEP ens posicionem en contra d’aquest projecte de llei, que ataca el model d’escola catalana i avança cap un model de privatització de l’educació.